loading...

عاشقِ بیچاره

بازدید : 61
جمعه 7 خرداد 1400 زمان : 17:48

معرفي 10 ارز ديجيتال به غير از بيت کوين

در اين مقاله به معرفي 10 ارز ديجيتال به غير از بيت کوين ميپردازيم اما همان گونه که ميدانيم ، بيتکوين فقط يک پيشگام نبوده است که موجي از ارزهاي ديجيتال ساخته‌شده بر روي يک شبکه همتا به همتاي (peer-to-peer) فاقد مرکز را آغاز کند. بلکه بيتکوين عملا به استانداردي براي ارزهاي ديجيتال تبديل شده است و الهام‌بخش دنباله‌روها و نسخه‌هاي بعدي زيادي بوده است.

يک ارز ديجيتال به طور کلي پول مجازي يا ديجيتال است که شکل توکن يا coin (سکه) به خود مي‌گيرد.

علاوه بر اين، حوزه ارزهاي ديجيتال در يک دهه‌اي که از عمر آن مي‌گذرد گسترش فراواني پيدا کرده است و ممکن است همين فردا يک ارز ديجيتال جديد وارد بازار شود.

بيتکوين از نظر سرمايه‌گذاري، تعداد کاربرها و محبوبيت همچنان در مقام اول ارزهاي ديجيتال قرار دارد.

ارزهاي مجازي مثل اتريوم و XRP که بيشتر براي راه حل‌هاي تجاري به کار گرفته مي‌شوند هم رواج پيدا کرده‌اند.

بعضي از آلتکوين‌ها به دليل ويژگي‌هاي استثنايي و پيشرفته‌اي که دارند بر بيتکوين ترجيح داده شده‌اند.

ارزهاي ديجيتال چه هستند؟

قبل از اينکه بعضي از جايگزين‌هاي بيتکوين را بررسي کنيم اجازه بدهيد عبارت‌هايي مثل ارز ديجيتال و آلتکوين را تعريف کنيم. يک ارز ديجيتال به طور کلي پول مجازي يا ديجيتال است که شکل توکن يا coin (سکه) به خود مي‌گيرد. اگرچه بعضي از ارزهاي ديجيتال با استفاده کارت‌هاي اعتباري يا پروژه‌هايي ديگر وارد دنياي واقعي شده‌اند ولي بيشتر آنها همچنان غيرقابل‌لمس هستند.

کلمه cryptocurrency يا همان ارز ديجيتال از دو بخش crypto و currency (ارز) تشکيل شده است. crypto به رمزنگاري (cryptography) پيچيده اشاره مي‌کند که امکان ايجاد و پردازش ارزهاي ديجيتال و تراکنش‌هاي آنها در يک سيستم فاقد مرکز را فراهم مي‌کند. در کنار ويژگي مهم رمزنگاري در اين ارزها يک تعهد مشترک به فاقد مرکز بودن در بين آنها وجود دارد. ارزهاي ديجيتال معمولاً به عنوان کد توسط تيم‌هايي ايجاد مي‌شوند که مکانيسم‌هايي براي نشر (اغلب، البته نه هميشه، از طريق فرايندي به اسم «استخراج» يا mining) و کنترل را در اين کدها جاسازي مي‌کنند.

ارزهاي ديجيتال تقريبا هميشه به صورتي طراحي شده‌اند که از دستکاري و کنترل دولت‌ها آزاد باشند، اگرچه با افزايش محبوبيت آنها اين بعد حياتي از اين صنعت مورد انتقادهاي فراواني قرار گرفته است. به طور کلي به ارزهايي که بعد از بيتکوين به وجود آمدند آلتکوين (altcoin) مي‌گويند که هميشه تلاش کرده‌اند خود را به عنوان نسخه‌اي اصلاح‌شده و بهبوديافته از بيتکوين معرفي کنند. اگرچه استخراج کردن بعضي از اين ارزهاي ديجيتال از بيتکوين آسان‌تر است ولي استفاده از آنها داراي ريسک بيشتري است، از جمله ريسک ميزان پايين‌تري از نقدينگي، پذيرش و حفظ ارزش.

در ادامه بعضي از ارزهاي ديجيتال به جز بيتکوين را بررسي مي‌کنيم. اول بايد عنوان کنيم که فهرستي اين چنيني قطعا فهرستي جامع نيست. از دلايل مهم اين موضوع اين است که تا ژانويه ???? بيش از ???? ارز ديجيتال وجود داشته‌اند، و بسياري از اين توکن‌ها يا سکه‌ها از محبوبيت زيادي در بين حاميان و سرمايه‌گذاران خود برخوردار هستند (هر چند در بعضي موارد تعداد آنها کم است).

علاوه بر اين، حوزه ارزهاي ديجيتال هميشه در حال گسترش بوده است و ممکن است همين فردا يک ارز جديد وارد بازار شود. اگرچه بيتکوين عمدتا به عنوان پيش‌درآمد ارزهاي ديجيتال شناخته مي‌شود ولي تحليل‌گرها رويکردهاي زيادي را براي ارزيابي توکن‌هايي به جز بيتکوين اتخاذ کرده‌اند. براي مثال آنها اهميت زيادي براي رده‌بندي سکه‌ها بر اساس ارزش بازار (market cap) قائل هستند. ما اين فاکتور را مد نظر قرار داده‌ايم ولي دلايل ديگري هم وجود دارد که چرا يک توکن ديجيتال مي‌تواند در اين فهرست قرار بگيرد.

?. اتريوم (Ethereum (ETH))

اتريوم، اولين جايگزين بيتکوين در فهرست ما يک پلتفرم نرم‌افزاري فاقد مرکز است که ساخت و اجراي قراردادهاي هوشمند (Smart Contracts) و برنامه‌هاي فاقد مرکز (Decentralized Applications (DApps)) را بدون هرگونه وقفه، کلاهبرداري يا کنترل و مداخله يک طرف سوم فراهم مي‌کند. برنامه‌هاي اتريوم بر روي توکن رمزنگاري‌شده مخصوص همين پلتفرم، يعني اتر، اجرا مي‌شوند. توسعه‌دهنده‌ها از اتريوم براي اجراي برنامه‌هاي خاص استفاده مي‌کنند و حالا سرمايه‌گذارها به دنبال خريد ديگر ارزهاي ديجيتال با استفاده از اتر هستند. اتر، که در سال ???? شروع شد، در حال حاضر دومين ارز ديجيتال بزرگ بعد از بيتکوين است، اگرچه فاصله زيادي بين آنها وجود دارد. تا ژانويه ???? ارزش بازار اتر تقريبا يک دهم بيتکوين است.

در سال ???? اتريوم يک پيش‌فروش را به اجرا گذاشت که استقبال بسيار زيادي از آن شد؛ اين موضوع به آغاز عصر عرضه کد اوليه (initial code offering يا ICO) کمک کرد. بر اساس ادعاي اتريوم از اين پلفرم مي‌توان براي «کدگذاري کردن، مرکززدايي کردن، ايمن کردن و داد و ستد کردن هر چيزي استفاده کرد». بعد از حمله به DAO در سال ????، اتريوم به دو بخش اتريوم و اتريوم کلاسيک (Ethereum Classic (ETC)) تقسيم شد. تا ? ژانويه ???? اتريوم داراي ارزش بازار ??.? ميليارد دلار و ???.??.? دلار در هر توکن بوده است.

?. ريپل (Ripple (XRP))

ريپل يک شبکه تسويه جهاني است که امکان پرداخت‌هاي فوري، مطمئن و کم‌هزينه بين‌المللي را فراهم کرده است. ريپل که در سال ???? آغاز شد «بانک‌ها را قادر مي‌سازد تا پرداخت‌هاي بين‌المللي را با شفافيتي کامل و هزينه‌اي پايين انجام دهند». منحصربه‌فرد بودن دفتر کل ريپل اين است که به استخراج کردن نيازي ندارد. در واقع تمام توکن‌هاي ريپل قبل از آغاز به کار آن استخراج شده بودند، به اين معني که خبري از اتشار ريپل جديد نيست، بلکه فقط عرضه و نقل و انتقال ريپل از بازار تقاضا انجام مي‌شود. اين تفاوت اصلي ريپل با بيتکوين و ديگر آلتکوين‌ها است. چون ساختار ريپل به شکلي است که به استخراج کردن نيازي ندارد، به قدرت محاسباتي چنداني نياز ندارد و تأخير در شبکه را به حداقل مي‌رساند.

تاکنون ريپل به موفقيت تجاري مد نظر دست يافته است؛ اين ارز همچنان يکي از جذاب‌ترين ارزهاي ديجيتال در بين مؤسسات مالي سنتي است که به دنبال ايجاد انقلاب در پرداخت‌هاي بين‌المللي هستند. همچنين ريپل از نظر ارزش بازار سومين ارز ديجيتال در جهان است. تا ? ژانويه ????، ريپل داراي market به ارزش ?.? ميليارد دلار و ?.??.? دلار در هر توکن بوده است.

?. ليتکوين (Litecoin (LTC))

ليتکوين که در سال ???? آغاز شد از اولين ارزهاي ديجيتال است که در مسير بيتکوين قدم گذاشت و اغلب از آن به عنوان «نقره در برابر طلاي بيتکوين» ياد شده است. اين ارز توسط چارلي لي (Charlie Lee) از فارغ‌التحصيلان MIT و مهندس سابق گوگل طراحي شد. ليتکوين بر مبناي يک شبکه پرداخت منبع باز (open-source) جهاني است که هيچ مرجع مرکزي آن را کنترل نمي‌کند و از «scrypt» براي تضمين فعاليت خود استفاده مي‌کند. اگرچه ليتکوين از بسياري جهات شبيه ليتکوين است ولي سرعت توليد بلوک بيشتري دارد و در نتيجه زمان تأييد تراکنش در آن بالاتر است. علاوه بر توسعه‌دهنده‌ها، تاجران هم در حال پذيرفتن ليتکوين هستند. تا ? ژانويه ???? ليتکوين داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ??.?? دلار در ازاي هر توکن بوده است، که آن را به ششمين ارز ديجيتال در جهان تبديل کرده است.

?. تثر (Tether (USDT))

تثر اولين و محبوب‌ترين گروه ارزهاي ديجيتال موسوم به stablecoins است، ارزهايي که مي‌خواهند ارزش بازار خود را در يک ارز يا نقطه مبناي خارجي تثبيت کنند تا از طريق باعث کاهش نوسانات شوند. چون بيشتر ارزهاي ديجيتال، حتي بيتکوين، دوره‌هاي متعددي از نوسانات چشمگيري را تجربه کرده‌اند، تثر و ديگر stablecoins تلاش دارند نوسانات قيمت را کاهش دهند تا کاربراني که بيشتر محتاط هستند را به خود جذب کنند.

تثر که در سال ???? شروع شد خود را به عنوان «يک پلتفرم مبتني بر بلاکچين» توصيف مي‌کند که «براي تسهيل استفاده از ارزهاي بي‌پشوانه به شيوه‌اي ديجيتال طراحي است». اين ارز به افراد اجازه مي‌دهد تا از شبکه بلاکچين و فناوري‌هاي مرتبط براي انجام تراکنش‌هاي ارزهاي سنتي و در عين حال به حداقل رساندن نوسانات و پيچيدگي موجود در ارزهاي ديجيتال استفاده کنند». تا ? ژانويه ????، تثر چهارمين ارز ديجيتال از نظر ارزش بازار بود، با market ?.? ميليارد دلار و ?.??.?? دلار در هر توکن.

?. بيتکوين کش (Bitcoin Cash (BCH))

بيتکوين کش جايگاه ويژه‌اي در تاريخ آلکوين‌ها دارد چون از اولين و موفق‌ترين انشعابات سخت (hard forks) بيتکوين است. در جهان ارز ديجيتال، يک انشعاب در نتيجه بحث‌ها و اختلافات بين توسعه‌دهنده‌ها و استخراج‌کننده‌ها اتفاق مي‌افتد. به علت ماهيت فاقد مرکز ارزهاي ديجيتال، تغييرات گسترده در کد زيربنايي توکن يا سکه مد نظر بايد بر اساس يک توافق صورت بگيرد؛ مکانيسم لازم براي اين فرايند بستگي به ارز ديجيتال دارد.

وقتي گروه‌هاي مختلف نمي‌توانند به توافق برسند ارز ديجيتال بعضي وقت‌ها تقسيم مي‌شود، که در آن ارز اصلي به کد اصلي وفادار مي‌ماند و ارز ديگر با کپي‌برداري از آن به عنوان يک نسخه جديد و تغييراتي کامل در کد آن وارد عمل مي شود. بيتکوين کش در نتيجه يکي از اين تقسيم‌ها در آگوست ???? شروع به کار کرد. بحث و اختلافي که منجر به ايجاد بيتکوين کش شد به مسئله مقياس‌پذيري (scalability) مربوط مي‌شد؛ شبکه بيتکوين محدوديت سفت و سختي بر روي اندازه بلوک‌ها اعمال کرده است: ? مگابايت. بيتکوين کش اندازه بلوک را از ? مگابايت به ? مگابايت افزايش مي‌دهد، با اين ايده که بلوک‌هاي بزرگتر منجر به سرعت بخشيدن به زمان تراکنش مي‌شود. از تغييرات ديگر در اين ارز حذف پروتکل Segregated Witness است که فضاي بلوک را تحت تأثير قرار مي‌دهد. تا ژانويه ???? بيتکوين کش داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ارز توکن آن ???.??.?? دلار بوده است.

?. ليبرا (Libra (LIBRA))

يکي از هيجان‌انگيزترين ارزهاي ديجيتال ليبرا است که تا ژانويه ???? هنوز منتشر نشده است. در اواسط ???? شايعه شد که فيسبوک، غول شبکه‌هاي اجتماعي، در حال توسعه ارز ديجيتال خود است. با توجه به گسترش فيسبوک در سراسر جهان و پتانسيل حجم بالاي تبادلات در اين پلتفرم، دنياي ارز ديجيتال مدت‌ها است حدس مي‌زند که اين پلتفرم ممکن است توکن مخصوص خود را منتشر کند.

در ?? ژوئن ???? شايعه‌ها تأييد شد و فيسبوک گزارش ليبرا را منتشر کرد. زمان احتمالي انتشار توکن اواخر ???? است و فيسبوک متعهد شده است تا تمام موانع قانوني را قبل از عرضه آن برطرف کند. گروه خدمات مالي کاليبرا (Calibra) که از مؤسسات تابع فيسبوک است بر بخشي از اين پروژه نظارت خواهد داشت. ليبرا مطمئنا توجهات زيادي را در داخل و خارج از حوزه ارزهاي ديجيتال به خود جلب خواهد کرد.

?. مونرو (Monero (XMR))

مونرو يک ارز ايمن، داراي حريم شخصي و غيرقابل‌رديابي است. اين ارز ديجيتال منبع باز در آوريل ???? منتشر شد و توجهات زيادي را در جامعه ارز ديجيتال به خود جلب کرده است. توسعه اين ارز ديجيتال کاملا بر اساس کمک‌هاي مردمي و توسط افراد عادي بوده است. اين ارز با توجهي ويژه به تمرکززدايي و مقياس‌پذيري منتشر شده است و با استفاده از تکنيک خاصي به نام «ring signatures» حفظ حريم شخصي را تضمين مي‌کند.

با اين تکنيک در ظاهر گروهي از امضاهاي رمزنگاري‌شده حاوي حداقل يک شرکت‌کننده واقعي وجود دارد، اما چون همه معتبر به نظر مي‌رسند نمي‌توان آن را از بقيه جدا کرد. به دليل چنين مکانيسم امنيتي بسيار ايمن، مونرو به شهرت بدي دست پيدا کرده است و به عمليات‌هاي جنايتکارانه در سراسر جهان نسبت داده شده است. در هر حال نمي‌توان انکار کرد که مونرو پيشرفت‌هاي فني مهمي را وارد عرصه ارزهاي ديجيتال کرده است. تا ژانويه ???? ارزش بازار مونرو ???.? ميليون دلار و ارزش هر توکن آن ??.??.?? دلار بوده است.

?. EOS (EOS)

‍EOS که در سال ???? منتشر شد توسط يکي از پيشگامان ارزهاي ديجيتال دن لاريمر (Dan Larimer) ايجاد شد. لاريمر قبل از کار بر روي EOS، صرافي تبادل ارز ديجيتال Bitshares و همچنين پلتفرم شبکه اجتماعي مبتني بر بلاکچين با نام Steemit را بنيانگذاري کرد. مثل ديگر ارزهاي ديجيتال در اين فهرست، EOS بعد از اتريوم طراحي شد، بنابراين پلتفرمي را ارائه مي‌دهد که توسعه‌دهنده‌ها بر روي آن برنامه‌هاي فاقد مرکز مي‌سازند. دلايل ديگري براي اهميت EOS هم وجود دارد.

ابتدا اينکه عرضه سکه اوليه آن از طولاني‌ترين و سودآورترين عرضه‌ها در تاريخ بود (به مدت يک سال و رقم ? ميليارد دلار). EOS يک مکانيسم اثبات مالکيت (proof-of-stake) را عرضه مي‌کند که اميدوار است بتواند مقياس‌پذيري بيشتري نسبت به رقباي خود ارائه بدهد. EOS حاوي EOS.IO است که مشابه سيستم عامل يک کامپيوتر است و به عنوان شبکه بلاکچين براي اين ارز ديجيتال و همچنين سکه‌هاي EOS عمل مي‌کند. EOS به دليل نبود مکانيسم استخراج براي توليد سکه‌ها در نوع خود يک انقلاب است. در مقابل، توليدکننده‌هاي بلوک اقدام به ايجاد بلوک‌ها مي‌کنند و در مقابل سرعت توليد خود، توکن EOS دريافت مي‌کنند. EOS داراي سيستم پيچيده‌اي از قوانين براي نظارت بر اين فرايند است، با اين ايده که اين شبکه در نهايت دمکراتيک‌تر و فاقدمرکزتر از هر ارز ديجيتال ديگري خواهد بود. تا ? ژانويه ????، EOS داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ارزش ?.??.?? دلار در هر توکن بوده است.

?. بيتکوين اس وي (Bitcoin SV (BSV))

SV‌ که شکل کوتاه‌شده Satoshi Vision است، يک انشعاب سخت از بيتکوين کش است. بيتکوين اس وي يک انشعاب از انشعابي شبکه اصلي بيتکوين است. يک ارتقاء (upgrade) برنامه‌ريزي‌شده در شبکه براي نوامبر ???? منجر به شکل‌گيري اختلافي طولاني بين گروه‌هاي استخراج‌کننده و توسعه‌دهنده و در نهايت شکل‌گيري يک انشعاب سخت و ايجاد بيتکوين اس وي شد. توسعه‌دهنده‌هاي بيتکوين اس وي ادعا مي‌کنند که اين ارز ديجيتال پروتکل اصلي ساتوشي ناکاموتو را زنده مي‌کند و در عين حال امکان افزايش ثبات و مقياس‌پذيري را فراهم مي‌کند. همچنين توسعه‌دهنده‌هاي بيتکوين اس وي امنيت و پردازش سريع تراکنش را در اولويت قرار داده‌اند. تا ? ژانويه ???? بيتکوين اس وي داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ???.??.?? دلار در هر توکن بوده است.

??. Binance Coin (BNB)

Binance Coin توکن رسمي پلتفرم ارز ديجيتال Binance است. اين ارز ديجيتال که در سال ???? بنيانگذاري شد به سرعت به بزرگترين صرافي از نظر حجم تجارت تبديل شده است. توکن Binance Coin به کاربران امکان مي‌دهد ارزهاي ديجيتال مختلفي را بر روي پلتفرم Binance داد و ستد کنند. مي‌توان از Binance Coin براي کاهش هزينه‌هاي تراکنش و پرداخت هزينه خريد کالاها و خدماتي خاص از جمله هزينه سفر و خيلي چيزهاي ديگر استفاده کرد. تا ژانويه ???? اين ارز ديجيتال داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ارز توکن آن ??.?? دلار بوده است.

معرفي 10 ارز ديجيتال به غير از بيت کوين

در اين مقاله به معرفي 10 ارز ديجيتال به غير از بيت کوين ميپردازيم اما همان گونه که ميدانيم ، بيتکوين فقط يک پيشگام نبوده است که موجي از ارزهاي ديجيتال ساخته‌شده بر روي يک شبکه همتا به همتاي (peer-to-peer) فاقد مرکز را آغاز کند. بلکه بيتکوين عملا به استانداردي براي ارزهاي ديجيتال تبديل شده است و الهام‌بخش دنباله‌روها و نسخه‌هاي بعدي زيادي بوده است.

يک ارز ديجيتال به طور کلي پول مجازي يا ديجيتال است که شکل توکن يا coin (سکه) به خود مي‌گيرد.

علاوه بر اين، حوزه ارزهاي ديجيتال در يک دهه‌اي که از عمر آن مي‌گذرد گسترش فراواني پيدا کرده است و ممکن است همين فردا يک ارز ديجيتال جديد وارد بازار شود.

بيتکوين از نظر سرمايه‌گذاري، تعداد کاربرها و محبوبيت همچنان در مقام اول ارزهاي ديجيتال قرار دارد.

ارزهاي مجازي مثل اتريوم و XRP که بيشتر براي راه حل‌هاي تجاري به کار گرفته مي‌شوند هم رواج پيدا کرده‌اند.

بعضي از آلتکوين‌ها به دليل ويژگي‌هاي استثنايي و پيشرفته‌اي که دارند بر بيتکوين ترجيح داده شده‌اند.

ارزهاي ديجيتال چه هستند؟

قبل از اينکه بعضي از جايگزين‌هاي بيتکوين را بررسي کنيم اجازه بدهيد عبارت‌هايي مثل ارز ديجيتال و آلتکوين را تعريف کنيم. يک ارز ديجيتال به طور کلي پول مجازي يا ديجيتال است که شکل توکن يا coin (سکه) به خود مي‌گيرد. اگرچه بعضي از ارزهاي ديجيتال با استفاده کارت‌هاي اعتباري يا پروژه‌هايي ديگر وارد دنياي واقعي شده‌اند ولي بيشتر آنها همچنان غيرقابل‌لمس هستند.

کلمه cryptocurrency يا همان ارز ديجيتال از دو بخش crypto و currency (ارز) تشکيل شده است. crypto به رمزنگاري (cryptography) پيچيده اشاره مي‌کند که امکان ايجاد و پردازش ارزهاي ديجيتال و تراکنش‌هاي آنها در يک سيستم فاقد مرکز را فراهم مي‌کند. در کنار ويژگي مهم رمزنگاري در اين ارزها يک تعهد مشترک به فاقد مرکز بودن در بين آنها وجود دارد. ارزهاي ديجيتال معمولاً به عنوان کد توسط تيم‌هايي ايجاد مي‌شوند که مکانيسم‌هايي براي نشر (اغلب، البته نه هميشه، از طريق فرايندي به اسم «استخراج» يا mining) و کنترل را در اين کدها جاسازي مي‌کنند.

ارزهاي ديجيتال تقريبا هميشه به صورتي طراحي شده‌اند که از دستکاري و کنترل دولت‌ها آزاد باشند، اگرچه با افزايش محبوبيت آنها اين بعد حياتي از اين صنعت مورد انتقادهاي فراواني قرار گرفته است. به طور کلي به ارزهايي که بعد از بيتکوين به وجود آمدند آلتکوين (altcoin) مي‌گويند که هميشه تلاش کرده‌اند خود را به عنوان نسخه‌اي اصلاح‌شده و بهبوديافته از بيتکوين معرفي کنند. اگرچه استخراج کردن بعضي از اين ارزهاي ديجيتال از بيتکوين آسان‌تر است ولي استفاده از آنها داراي ريسک بيشتري است، از جمله ريسک ميزان پايين‌تري از نقدينگي، پذيرش و حفظ ارزش.

در ادامه بعضي از ارزهاي ديجيتال به جز بيتکوين را بررسي مي‌کنيم. اول بايد عنوان کنيم که فهرستي اين چنيني قطعا فهرستي جامع نيست. از دلايل مهم اين موضوع اين است که تا ژانويه ???? بيش از ???? ارز ديجيتال وجود داشته‌اند، و بسياري از اين توکن‌ها يا سکه‌ها از محبوبيت زيادي در بين حاميان و سرمايه‌گذاران خود برخوردار هستند (هر چند در بعضي موارد تعداد آنها کم است).

علاوه بر اين، حوزه ارزهاي ديجيتال هميشه در حال گسترش بوده است و ممکن است همين فردا يک ارز جديد وارد بازار شود. اگرچه بيتکوين عمدتا به عنوان پيش‌درآمد ارزهاي ديجيتال شناخته مي‌شود ولي تحليل‌گرها رويکردهاي زيادي را براي ارزيابي توکن‌هايي به جز بيتکوين اتخاذ کرده‌اند. براي مثال آنها اهميت زيادي براي رده‌بندي سکه‌ها بر اساس ارزش بازار (market cap) قائل هستند. ما اين فاکتور را مد نظر قرار داده‌ايم ولي دلايل ديگري هم وجود دارد که چرا يک توکن ديجيتال مي‌تواند در اين فهرست قرار بگيرد.

?. اتريوم (Ethereum (ETH))

اتريوم، اولين جايگزين بيتکوين در فهرست ما يک پلتفرم نرم‌افزاري فاقد مرکز است که ساخت و اجراي قراردادهاي هوشمند (Smart Contracts) و برنامه‌هاي فاقد مرکز (Decentralized Applications (DApps)) را بدون هرگونه وقفه، کلاهبرداري يا کنترل و مداخله يک طرف سوم فراهم مي‌کند. برنامه‌هاي اتريوم بر روي توکن رمزنگاري‌شده مخصوص همين پلتفرم، يعني اتر، اجرا مي‌شوند. توسعه‌دهنده‌ها از اتريوم براي اجراي برنامه‌هاي خاص استفاده مي‌کنند و حالا سرمايه‌گذارها به دنبال خريد ديگر ارزهاي ديجيتال با استفاده از اتر هستند. اتر، که در سال ???? شروع شد، در حال حاضر دومين ارز ديجيتال بزرگ بعد از بيتکوين است، اگرچه فاصله زيادي بين آنها وجود دارد. تا ژانويه ???? ارزش بازار اتر تقريبا يک دهم بيتکوين است.

در سال ???? اتريوم يک پيش‌فروش را به اجرا گذاشت که استقبال بسيار زيادي از آن شد؛ اين موضوع به آغاز عصر عرضه کد اوليه (initial code offering يا ICO) کمک کرد. بر اساس ادعاي اتريوم از اين پلفرم مي‌توان براي «کدگذاري کردن، مرکززدايي کردن، ايمن کردن و داد و ستد کردن هر چيزي استفاده کرد». بعد از حمله به DAO در سال ????، اتريوم به دو بخش اتريوم و اتريوم کلاسيک (Ethereum Classic (ETC)) تقسيم شد. تا ? ژانويه ???? اتريوم داراي ارزش بازار ??.? ميليارد دلار و ???.??.? دلار در هر توکن بوده است.

?. ريپل (Ripple (XRP))

ريپل يک شبکه تسويه جهاني است که امکان پرداخت‌هاي فوري، مطمئن و کم‌هزينه بين‌المللي را فراهم کرده است. ريپل که در سال ???? آغاز شد «بانک‌ها را قادر مي‌سازد تا پرداخت‌هاي بين‌المللي را با شفافيتي کامل و هزينه‌اي پايين انجام دهند». منحصربه‌فرد بودن دفتر کل ريپل اين است که به استخراج کردن نيازي ندارد. در واقع تمام توکن‌هاي ريپل قبل از آغاز به کار آن استخراج شده بودند، به اين معني که خبري از اتشار ريپل جديد نيست، بلکه فقط عرضه و نقل و انتقال ريپل از بازار تقاضا انجام مي‌شود. اين تفاوت اصلي ريپل با بيتکوين و ديگر آلتکوين‌ها است. چون ساختار ريپل به شکلي است که به استخراج کردن نيازي ندارد، به قدرت محاسباتي چنداني نياز ندارد و تأخير در شبکه را به حداقل مي‌رساند.

تاکنون ريپل به موفقيت تجاري مد نظر دست يافته است؛ اين ارز همچنان يکي از جذاب‌ترين ارزهاي ديجيتال در بين مؤسسات مالي سنتي است که به دنبال ايجاد انقلاب در پرداخت‌هاي بين‌المللي هستند. همچنين ريپل از نظر ارزش بازار سومين ارز ديجيتال در جهان است. تا ? ژانويه ????، ريپل داراي market به ارزش ?.? ميليارد دلار و ?.??.? دلار در هر توکن بوده است.

?. ليتکوين (Litecoin (LTC))

ليتکوين که در سال ???? آغاز شد از اولين ارزهاي ديجيتال است که در مسير بيتکوين قدم گذاشت و اغلب از آن به عنوان «نقره در برابر طلاي بيتکوين» ياد شده است. اين ارز توسط چارلي لي (Charlie Lee) از فارغ‌التحصيلان MIT و مهندس سابق گوگل طراحي شد. ليتکوين بر مبناي يک شبکه پرداخت منبع باز (open-source) جهاني است که هيچ مرجع مرکزي آن را کنترل نمي‌کند و از «scrypt» براي تضمين فعاليت خود استفاده مي‌کند. اگرچه ليتکوين از بسياري جهات شبيه ليتکوين است ولي سرعت توليد بلوک بيشتري دارد و در نتيجه زمان تأييد تراکنش در آن بالاتر است. علاوه بر توسعه‌دهنده‌ها، تاجران هم در حال پذيرفتن ليتکوين هستند. تا ? ژانويه ???? ليتکوين داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ??.?? دلار در ازاي هر توکن بوده است، که آن را به ششمين ارز ديجيتال در جهان تبديل کرده است.

?. تثر (Tether (USDT))

تثر اولين و محبوب‌ترين گروه ارزهاي ديجيتال موسوم به stablecoins است، ارزهايي که مي‌خواهند ارزش بازار خود را در يک ارز يا نقطه مبناي خارجي تثبيت کنند تا از طريق باعث کاهش نوسانات شوند. چون بيشتر ارزهاي ديجيتال، حتي بيتکوين، دوره‌هاي متعددي از نوسانات چشمگيري را تجربه کرده‌اند، تثر و ديگر stablecoins تلاش دارند نوسانات قيمت را کاهش دهند تا کاربراني که بيشتر محتاط هستند را به خود جذب کنند.

تثر که در سال ???? شروع شد خود را به عنوان «يک پلتفرم مبتني بر بلاکچين» توصيف مي‌کند که «براي تسهيل استفاده از ارزهاي بي‌پشوانه به شيوه‌اي ديجيتال طراحي است». اين ارز به افراد اجازه مي‌دهد تا از شبکه بلاکچين و فناوري‌هاي مرتبط براي انجام تراکنش‌هاي ارزهاي سنتي و در عين حال به حداقل رساندن نوسانات و پيچيدگي موجود در ارزهاي ديجيتال استفاده کنند». تا ? ژانويه ????، تثر چهارمين ارز ديجيتال از نظر ارزش بازار بود، با market ?.? ميليارد دلار و ?.??.?? دلار در هر توکن.

?. بيتکوين کش (Bitcoin Cash (BCH))

بيتکوين کش جايگاه ويژه‌اي در تاريخ آلکوين‌ها دارد چون از اولين و موفق‌ترين انشعابات سخت (hard forks) بيتکوين است. در جهان ارز ديجيتال، يک انشعاب در نتيجه بحث‌ها و اختلافات بين توسعه‌دهنده‌ها و استخراج‌کننده‌ها اتفاق مي‌افتد. به علت ماهيت فاقد مرکز ارزهاي ديجيتال، تغييرات گسترده در کد زيربنايي توکن يا سکه مد نظر بايد بر اساس يک توافق صورت بگيرد؛ مکانيسم لازم براي اين فرايند بستگي به ارز ديجيتال دارد.

وقتي گروه‌هاي مختلف نمي‌توانند به توافق برسند ارز ديجيتال بعضي وقت‌ها تقسيم مي‌شود، که در آن ارز اصلي به کد اصلي وفادار مي‌ماند و ارز ديگر با کپي‌برداري از آن به عنوان يک نسخه جديد و تغييراتي کامل در کد آن وارد عمل مي شود. بيتکوين کش در نتيجه يکي از اين تقسيم‌ها در آگوست ???? شروع به کار کرد. بحث و اختلافي که منجر به ايجاد بيتکوين کش شد به مسئله مقياس‌پذيري (scalability) مربوط مي‌شد؛ شبکه بيتکوين محدوديت سفت و سختي بر روي اندازه بلوک‌ها اعمال کرده است: ? مگابايت. بيتکوين کش اندازه بلوک را از ? مگابايت به ? مگابايت افزايش مي‌دهد، با اين ايده که بلوک‌هاي بزرگتر منجر به سرعت بخشيدن به زمان تراکنش مي‌شود. از تغييرات ديگر در اين ارز حذف پروتکل Segregated Witness است که فضاي بلوک را تحت تأثير قرار مي‌دهد. تا ژانويه ???? بيتکوين کش داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ارز توکن آن ???.??.?? دلار بوده است.

?. ليبرا (Libra (LIBRA))

يکي از هيجان‌انگيزترين ارزهاي ديجيتال ليبرا است که تا ژانويه ???? هنوز منتشر نشده است. در اواسط ???? شايعه شد که فيسبوک، غول شبکه‌هاي اجتماعي، در حال توسعه ارز ديجيتال خود است. با توجه به گسترش فيسبوک در سراسر جهان و پتانسيل حجم بالاي تبادلات در اين پلتفرم، دنياي ارز ديجيتال مدت‌ها است حدس مي‌زند که اين پلتفرم ممکن است توکن مخصوص خود را منتشر کند.

در ?? ژوئن ???? شايعه‌ها تأييد شد و فيسبوک گزارش ليبرا را منتشر کرد. زمان احتمالي انتشار توکن اواخر ???? است و فيسبوک متعهد شده است تا تمام موانع قانوني را قبل از عرضه آن برطرف کند. گروه خدمات مالي کاليبرا (Calibra) که از مؤسسات تابع فيسبوک است بر بخشي از اين پروژه نظارت خواهد داشت. ليبرا مطمئنا توجهات زيادي را در داخل و خارج از حوزه ارزهاي ديجيتال به خود جلب خواهد کرد.

?. مونرو (Monero (XMR))

مونرو يک ارز ايمن، داراي حريم شخصي و غيرقابل‌رديابي است. اين ارز ديجيتال منبع باز در آوريل ???? منتشر شد و توجهات زيادي را در جامعه ارز ديجيتال به خود جلب کرده است. توسعه اين ارز ديجيتال کاملا بر اساس کمک‌هاي مردمي و توسط افراد عادي بوده است. اين ارز با توجهي ويژه به تمرکززدايي و مقياس‌پذيري منتشر شده است و با استفاده از تکنيک خاصي به نام «ring signatures» حفظ حريم شخصي را تضمين مي‌کند.

با اين تکنيک در ظاهر گروهي از امضاهاي رمزنگاري‌شده حاوي حداقل يک شرکت‌کننده واقعي وجود دارد، اما چون همه معتبر به نظر مي‌رسند نمي‌توان آن را از بقيه جدا کرد. به دليل چنين مکانيسم امنيتي بسيار ايمن، مونرو به شهرت بدي دست پيدا کرده است و به عمليات‌هاي جنايتکارانه در سراسر جهان نسبت داده شده است. در هر حال نمي‌توان انکار کرد که مونرو پيشرفت‌هاي فني مهمي را وارد عرصه ارزهاي ديجيتال کرده است. تا ژانويه ???? ارزش بازار مونرو ???.? ميليون دلار و ارزش هر توکن آن ??.??.?? دلار بوده است.

?. EOS (EOS)

‍EOS که در سال ???? منتشر شد توسط يکي از پيشگامان ارزهاي ديجيتال دن لاريمر (Dan Larimer) ايجاد شد. لاريمر قبل از کار بر روي EOS، صرافي تبادل ارز ديجيتال Bitshares و همچنين پلتفرم شبکه اجتماعي مبتني بر بلاکچين با نام Steemit را بنيانگذاري کرد. مثل ديگر ارزهاي ديجيتال در اين فهرست، EOS بعد از اتريوم طراحي شد، بنابراين پلتفرمي را ارائه مي‌دهد که توسعه‌دهنده‌ها بر روي آن برنامه‌هاي فاقد مرکز مي‌سازند. دلايل ديگري براي اهميت EOS هم وجود دارد.

ابتدا اينکه عرضه سکه اوليه آن از طولاني‌ترين و سودآورترين عرضه‌ها در تاريخ بود (به مدت يک سال و رقم ? ميليارد دلار). EOS يک مکانيسم اثبات مالکيت (proof-of-stake) را عرضه مي‌کند که اميدوار است بتواند مقياس‌پذيري بيشتري نسبت به رقباي خود ارائه بدهد. EOS حاوي EOS.IO است که مشابه سيستم عامل يک کامپيوتر است و به عنوان شبکه بلاکچين براي اين ارز ديجيتال و همچنين سکه‌هاي EOS عمل مي‌کند. EOS به دليل نبود مکانيسم استخراج براي توليد سکه‌ها در نوع خود يک انقلاب است. در مقابل، توليدکننده‌هاي بلوک اقدام به ايجاد بلوک‌ها مي‌کنند و در مقابل سرعت توليد خود، توکن EOS دريافت مي‌کنند. EOS داراي سيستم پيچيده‌اي از قوانين براي نظارت بر اين فرايند است، با اين ايده که اين شبکه در نهايت دمکراتيک‌تر و فاقدمرکزتر از هر ارز ديجيتال ديگري خواهد بود. تا ? ژانويه ????، EOS داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ارزش ?.??.?? دلار در هر توکن بوده است.

?. بيتکوين اس وي (Bitcoin SV (BSV))

SV‌ که شکل کوتاه‌شده Satoshi Vision است، يک انشعاب سخت از بيتکوين کش است. بيتکوين اس وي يک انشعاب از انشعابي شبکه اصلي بيتکوين است. يک ارتقاء (upgrade) برنامه‌ريزي‌شده در شبکه براي نوامبر ???? منجر به شکل‌گيري اختلافي طولاني بين گروه‌هاي استخراج‌کننده و توسعه‌دهنده و در نهايت شکل‌گيري يک انشعاب سخت و ايجاد بيتکوين اس وي شد. توسعه‌دهنده‌هاي بيتکوين اس وي ادعا مي‌کنند که اين ارز ديجيتال پروتکل اصلي ساتوشي ناکاموتو را زنده مي‌کند و در عين حال امکان افزايش ثبات و مقياس‌پذيري را فراهم مي‌کند. همچنين توسعه‌دهنده‌هاي بيتکوين اس وي امنيت و پردازش سريع تراکنش را در اولويت قرار داده‌اند. تا ? ژانويه ???? بيتکوين اس وي داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ???.??.?? دلار در هر توکن بوده است.

??. Binance Coin (BNB)

Binance Coin توکن رسمي پلتفرم ارز ديجيتال Binance است. اين ارز ديجيتال که در سال ???? بنيانگذاري شد به سرعت به بزرگترين صرافي از نظر حجم تجارت تبديل شده است. توکن Binance Coin به کاربران امکان مي‌دهد ارزهاي ديجيتال مختلفي را بر روي پلتفرم Binance داد و ستد کنند. مي‌توان از Binance Coin براي کاهش هزينه‌هاي تراکنش و پرداخت هزينه خريد کالاها و خدماتي خاص از جمله هزينه سفر و خيلي چيزهاي ديگر استفاده کرد. تا ژانويه ???? اين ارز ديجيتال داراي ارزش بازار ?.? ميليارد دلار و ارز توکن آن ??.?? دلار بوده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 28
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 145
  • بازدید کلی : 5708
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی